Historien om REMA 1000
Historien om REMA 1000 begyndte i Norge i 1948. Her besluttede ægteparret Margit og Ole Reitan at starte familiens første købmandsbutik i Trondheim. Deres søn, Odd Reitan, begyndte tidligt at arbejde i forældrenes butik, hvor han blev inspireret og så mulighederne og stordriftsfordelene ved at bygge en hel kæde af købmandsbutikker.
Den initiativrige købmandssøn kastede sig over opgaven og i 1972 havde Odd Reitan åbnet sin egen og første butik, AS Sjokkpris, i Trondheim. De næste par år åbnede yderligere fem dagligvarebutikker med Odd som ejer, og en ny kæde var født.
Under et besøg i Tyskland i 1977 stiftede Odd Reitan bekendtskab med Aldi-kæden og forretningsfilosofien, der ligger bag. Odd var imponeret over den effektive discountmodel og den meget moderne og skelsættende måde at drive dagligvareforretning på. Derfor oversatte Odd det tyske discount-eventyr til norsk, og i 1979 startede han REMA – en sammentrækning af “Reitan” og “mat” (mad).
1000 varenumre – og en enkeltbillet til Danmark
I REMA 1000s første år havde kæden et varesortiment på mellem 500 og 600 varenumre. For at holde konkurrenterne på afstand og leve op til kundernes behov, valgte man hurtigt at udvide sortimentet. I 1980 voksede vareudvalget derfor til 1000 varenumre. Dermed fik discountkæden det navn, som i dag er kendt og anerkendt: REMA 1000.
Discount med holdning
REMA 1000 Danmark er en landsdækkende discountkæde med fokus på kvalitet til lave priser.
I april 1994 åbnede de to første REMA 1000 butikker i Danmark. Siden er det blevet til mange butiksåbninger, og i dag råder REMA 1000 over flere end 350 butikker i Danmark – alle butikker er drevet efter en franchisemodel med selvstændige, lokale købmænd i spidsen for den enkelte butik.
REMA 1000 er i Danmark meget mere end blot en masse varenumre. I REMA 1000 arbejder vi med mennesker – både bagved og foran kasselinjen – det betyder meget for os. En indkøbsoplevelse er også et møde mellem mennesker. REMA 1000 skal være symbolet på sund fornuft, folkelighed og dygtighed. Hos os er det ikke flovt at gøre tingene enkelt – det er genialt!
Discount betyder hos os evnen til at sælge god kvalitet til lave omkostninger. Det gør vi med effektiv drift og stor varevolumen. Og med et positivt menneskesyn, der betyder, at vi har tillid til hinanden og tillid til, at vi lykkes sammen.
REMA 1000 vil være kendt som den mest værdidrevne virksomhed. Derfor arbejder vi hele tiden på at rendyrke vores forretningside og skabe en kultur, hvor kunden er vores øverste chef. Vores værdier styrer, hvad vi gør og definerer, hvem vi er.
Vi vil vinde, og vi vil være bedst til det, vi arbejder med. Vores virksomhed skal præges af kolleger, som har stor faglig kompetence og stærke indre værdier. Vores medarbejdere skal være beslutningstagere, og vores arbejdsmiljø skal være præget af sammenhold, respekt og et fælles ønske om succes.
Vi er flere end 14.000 kolleger i REMA 1000 Danmark, og det er sammenholdet og vores stærke værdier, der driver os. Blandt REMA 1000s mærkesager i Danmark er kampen mod madspild, reduktion af plastik, fokus på sundhed og udvikling af økologien, blandt andet som medejer af Gram Slot, som er Danmarks største økologiske jordbrug.
I 2019 blev 15,5 procent af danskernes dagligvarer købt i REMA 1000, omsætningen var på 16,8 mia. DKK (2018: 15,4 mia. DKK) og vi havde 151 mio. kundetransaktioner (2018: 136,9 mio.).
Se videoen “Odd Reitan – fra rockband til REMA 1000” her


