PERSONDATAPOLITIK
Version 11-09-2024
INDHOLD
1 Overordnet om REMA 1000 indsamling af personoplysninger
1.1 Kontaktoplysninger
1.2 Dataansvarlig
1.3 Om denne persondatapolitik
1.4 Din sikkerhed
1.5 Indsamling af persondata
1.6 Interne procedurer for behandling af persondata
2 Konkrete områder og politikker
2.1 Cookies
2.2 Prøvepakker & gaver
2.3 Konkurrencer på REMA 1000 hjemmesider
2.4 Sociale Medier
2.5 Nyhedsbrev
2.6 Brugeroprettelse af kundeprofil
2.7 Brug af profil, heriblandt deling af indkøbslister
2.8 Brug som kunde ved Vigo og Køb & Hent
2.9 Brug som Vigo-indkøber ved Vigo
2.10 Brug som kunde ved REMA 1000 Scan Selv
2.11 Jobansøgning ved REMA 1000
3 Dine rettigheder
3.1 Indsigt
3.2 Indsigelse
3.3 Dataportabilitet
3.4 Retten til begrænset behandling
3.5 Retten til berigtigelse
3.6 Retten til at tilbagekalde samtykke
3.7 Klage
1. OVERORDNET OM REMA 1000S INDSAMLING AF PERSONOPLYSNINGER
1.1 KONTAKTOPLYSNINGER
REMA 1000 Danmark A/S
Marsalle 32 8700 Horsens
CVR-nr.: 17 74 15 19
Tlf.: +45 88 81 60 00
Kontaktformular: kontakt.rema1000.dk
1.2 DATAANSVARLIGE
REMA 1000 har flere selskaber og franchisetagere i Danmark, der hver især er dataansvarlige for behandling af dine personoplysninger. Nedenfor kan du se, hvad de enkelte selskaber og franchisetagere er ansvarlig for.
REMA 1000 Danmark A/S
Marsalle 32 8700 Horsens
CVR-nr.: 17 74 15 19
Tlf.: 88 81 60 00
Ansvar: REMA 1000 Danmark A/S er ansvarlig for den indsamling af personoplysninger, der sker gennem rema1000.dk samt undersider samt REMA 1000 Danmarks nationale anvendelse af sociale medier. Samme selskab er også ansvarlig for REMA 1000s Scan Selv app’en
REMA Distribution Danmark A/S
Marsalle 32 8700 Horsens
CVR-nr.: 39 55 42 16
Tlf.: 88 81 60 00
Ansvar: REMA Distribution Danmark A/S er dataansvarlig for den indsamling af personoplysninger, der sker gennem remadistribution.dk samt undersider.
Vigo.dk ApS
Marsalle 32 8700 Horsens
CVR-nr.: 38013564
Tlf.: 88 81 60 00
Ansvar: Vigo.dk ApS er dataansvarlig for den indsamling af personoplysninger, der sker gennem Vigo-webshop, Vigo-supportcenter og Vigo-app.
Din lokale REMA 1000 Butik (franchisetager)
Tlf.: 88 81 60 00
Ansvar: Den selvstændig REMA 1000 Købmand er dataansvarlig for indsamling af personoplysninger i forbindelse med butikkens TV-overvågning og den enkelte butiks lokale sider på sociale medier.
1.3 OM DENNE PERSONDATAPOLITIK
Denne persondatapolitik omfatter hele REMA 1000 Danmark. Dette skal forstås som REMA 1000 Danmark koncernen, med de dertilhørende websites og apps listet under punkt 1.1.
Generelle henvendelser vedrørende denne persondatapolitik, inkluderet REMA 1000s behandling af personoplysninger, kan rettes til REMA 1000, ved at sende en e-mail til kontakt@rema1000.dk.
REMA 1000s persondatapolitik bliver løbende opdateret og kan til enhver tid findes her.
I REMA 1000 behandler vi løbende personoplysninger. I denne politik vil vi beskrive, hvordan vi behandler personoplysninger om vores kunder, jobansøgere og samarbejdspartnere. Vi har vedtaget denne persondatapolitik for at oplyse dig om hvordan dine personoplysninger bliver behandlet.
1.4 DIN SIKKERHED
Vi tager vores kunders, medarbejderes og samarbejdspartneres grundrettigheder alvorligt, hvilket danner grundlag for udarbejdelsen af denne persondatapolitik. I REMA 1000 tager vi derfor løbende stilling til hvordan vi behandler dine persondata og forsøger konstant at forbedre vores interne processer omkring sikkerhed og behandling af persondata.
1.5 INDSAMLING AF PERSONDATA
Overordnet indsamler vi relevante persondata om dig, når du interagerer med REMA 1000s websites og/eller apps, listet under punkt 1.2., herunder også ved kontakt til vores kundeservice per telefon, eller ved deltagelse i en af vores konkurrencer, via vores nyhedsbrev eller en af vores Facebook sider (REMA 1000 og REMA 1000 med Vigo).
I punkt 2 af denne persondatapolitik, kan du læse mere om de specifikke berøringsflader, hvor vi indsamler data om dig og hvilken type data vi indsamler.
2.1 Cookies
2.2 Prøvepakker & gaver
2.3 Konkurrencer på REMA 1000 hjemmesider
2.4 Sociale Medier
2.5 Nyhedsbrev
2.6 Brugeroprettelse af kundeprofil
2.7 Brug af profil, heriblandt deling af indkøbslister
2.8 Brug som kunde ved Vigo og Køb & Hent
2.9 Brug som Vigo-indkøber ved Vigo
2.10 Brug som kunde ved REMA 1000 Scan Selv
2.11 Jobansøgning ved REMA 1000
1.6 INTERNE PROCEDURER FOR BEHANDLING AF PERSONDATA
Når vi har indsamlet data om dig, er det vigtigt for os at behandle dine persondata på en god måde, så vi sikrer at vi respekterer dine grundrettigheder. Vi har derfor etableret en række interne procedurer, der sikrer at det vi har oplyst om i denne persondatapolitik overholdes. Vi har bl.a. procedurer for modtagelse, behandling og sletning af persondata.
2. KONKRETE OMRÅDER OG POLITIKKER
2.1 COOKIES
REMA 1000 Danmark A/S bruger cookies på vores hjemmesider og app. Vi indsamler og behandler i nogle tilfælde dine personoplysninger på baggrund af dit samtykke.
2.1.1 HVILKE PERSONOPLYSNINGER INDSAMLES?
Det fremgår af vores cookiepolitik, hvilke typer cookies, der placeres og som derfor indsamler oplysninger om dig - disse oplysninger kan i nogle sammenhænge være almindelige personoplysninger. Det drejer sig overordnet set bl.a. om:
Et ID
Hvilket device, du tilgår vores side fra - smartphone, tablet, computer
IP-adresse
Geografisk placering
Interesser og søgehistorik, som bygger på kliks og bevægelse på vores sites
Transaktionsinformation
2.1.2 HVAD ER FORMÅLET MED AT INDSAMLE DENNE PERSONDATA?
Vi bruger cookies til:
at understøtte vores hjemmesider og apps funktionalitet
at lave statistiske analyser for at forbedre brugen af hjemmesider og appen
at målrette vores markedsføring
2.1.3 HVAD ER RETSGRUNDLAGET?
For nødvendige cookies: EU Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f (interesseafvejning).
For ikke-nødvendige cookies (funktionelle, statistiske og markedsføringscookies): EU Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a (samtykke).
2.1.4 OPBEVARING, OVERFØRSEL OG SLETNING AF DINE PERSONOPLYSNINGER
Se konkret i vores cookiepolitik her, hvem vi deler data med. Vi henviser til beskrivelse af sletning hos tredjepart i forbindelse med data delt med en sådan.
Data indsamlet deles med 3. parter, som er beliggende i og udenfor EØS. 3. parter, der er beliggende uden for EØS er:
Google LLC, 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, USA
Facebook, Inc., 1 Hacker Way, Menlo Park, California 94025, USA
Behandling af personoplysninger, som er indsamlet gennem cookies, er for nødvendige cookies baseret på interesseafvejningsreglen, mens øvrige cookies er baseret på dit samtykke.
Vi sletter dine persondata, indsamlet via cookies, når formålet med denne indsamling er opfyldt, eller hvis du tilbagekalder dit samtykke. Du kan til hver en tid ændre dit samtykke.
Læs hvordan du ændrer i dit samtykke og sletter cookies her. Du kan læse mere om vores håndtering af cookies samt udløb af disse i vores cookiepolitik her.
2.2 PRØVEPAKKER & GAVER
I REMA 1000 tilbyder vi prøvepakker og diverse gaver, som f.eks. babystartpakke til nye og kommende forældre. For at modtage prøvepakker og gaver skal modtageren indtaste informationer i formular på vores hjemmeside.
2.2.1 HVILKE PERSONOPLYSNINGER INDSAMLES?
Ved indsendelse af formularen registrerer og opbevarer REMA 1000 Danmark følgende almindelige personoplysninger i forbindelse med administration af babypakken:
Fornavn og efternavn
Adresse
Telefonnummer
E-mail
Barnets terminsdato (ved børnerelevante prøvepakker og gaver)
Produktpræferencer
2.2.2 HVAD ER FORMÅLET MED AT INDSAMLE DENNE PERSONDATA?
Formålet er at kunne sende prøvepakker og gaver, og præsentere vores produkter for REMA 1000s kunder samt evt. kommunikation i forbindelse med bestilling heraf.
Vi kan også dele dine personoplysninger med samarbejdspartnere, for at være i stand til at gennemføre leveringen af prøvepakker og gaver.
2.2.3 HVAD ER RETSGRUNDLAGET?
EU Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f (interesseafvejning). Ved deling af personoplysninger med samarbejdspartnere er hjemlen EU Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b (opfyldelse af vores aftale med dig).
2.2.4 OPBEVARING, OVERFØRSEL OG SLETNING AF DINE PERSONOPLYSNINGER
Vi opbevarer oplysninger i 12 måneder for at undgå misbrug af tjenesten såsom ved bestilling af flere pakker. Herefter slettes data.
Vi bruger databehandlere, som udelukkende er beliggende i EØS.
Ved deling af personoplysninger med samarbejdspartnere er de forpligtet til at beskytte dine personoplysninger i overensstemmelse med gældende lovgivning. De må ikke bruge dine personoplysninger til andre formål end at levere produkterne til dig.
2.3 KONKURRENCER PÅ REMA 1000S HJEMMESIDER
Gennem REMA 1000s hjemmesider er det muligt deltage i konkurrencer, som f.eks. kan involvere deltagelse i quizzer, hvor det er muligt er deltage i lodtrækningen om en præmie.
2.3.1 HVILKE PERSONOPLYSNINGER INDSAMLES?
Ved indsendelse af formularen registrerer og opbevarer REMA 1000 Danmark følgende almindelige personoplysninger i forbindelse med lodtrækningen:
Navn
E-mail
For at kunne komme i kontakt med vinderen og sende præmien med post registrerer og opbevarer vi yderligere almindelige personoplysninger på vinderen:
Adresse
Telefonnummer
2.3.2 HVAD ER FORMÅLET MED AT INDSAMLE DENNE PERSONDATA?
Formålet er at sætte fokus på udvalgte temaer og mærkesager ved REMA 1000. Deltagernes svar på diverse spørgsmål opbevares ikke.
Der indsamles ligeledes data på vinderen af konkurrencen ifm. håndtering og tilsending af gevinst i form af gavekort.
2.3.3 HVAD ER RETSGRUNDLAGET?
EU Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f (interesseafvejning).
2.3.4 OPBEVARING, OVERFØRSEL OG SLETNING AF DINE PERSONOPLYSNINGER
Vi opbevarer oplysningerne i op til 14 måneder for at kunne håndtere og supportere ved evt. henvendelser vedr. evt. spørgsmål, fejl eller mangler ved gavekort.
Vi bruger databehandlere, som udelukkende er beliggende i EØS.
2.4 SOCIALE MEDIER
REMA 1000 har profiler på Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube og Google My Business. Vi ønsker at være til stede der, hvor vores kunder er, så vi bl.a. kan have en dialog og svare på henvendelser.
Når du interagerer med REMA 1000 på Facebook eller Instagram er REMA 1000 delt dataansvarlig for persondatabehandlingen med Facebook. Se Facebooks persondatapolitik her og Instagrams persondatapolitik her.
Når du interagerer med REMA 1000 på Google Maps, Google My Business eller Youtube er REMA 1000 delt dataansvarlig for persondatabehandlingen med Google. Se Googles persondatapolitik her.
Når du interagerer med REMA 1000 på LinkedIn er REMA 1000 delt dataansvarlig for persondatabehandlingen med LinkedIn. Se LinkedIn's persondatapolitik her.
2.4.1 HVILKE PERSONOPLYSNINGER INDSAMLES?
De informationer vi indsamler ifm. sociale medier er frivilligt givet og ofte offentligt tilgængelige - dog med undtagelse af blandt andet privatbeskeder. Dette gælder, men er ikke afgrænset til, følgende almindelige personoplysninger:
Navn - reelt eller avatar
Adfærd som f.eks. like, deling, kommentar eller anden interaktion
Oplysninger givet af dig i privatbeskeder - herunder også vedr. evt. køb/ordre via app, vores hjemmeside(r) eller i vores butikker
Billeder/videoer som du deler med os, der kan indeholde persondata
Information om dig, som andre brugere deler på vores sider + profiler
Du bedes undlade at dele CPR nr., følsomme personoplysninger samt oplysninger om strafbare forhold.
2.4.2 HVAD ER FORMÅLET MED AT INDSAMLE DENNE PERSONDATA?
Formålet er at synliggøre og markedsføre REMA 1000 samt besvare kundehenvendelser via vores kundeserviceværktøjer, så vi sikrer høj kvalitet af kundeservice, herunder effektiv håndtering af henvendelser. Vi gemmer bl.a. oplysninger til statistik, så vi kan tage affære på eventuelle nødvendigheder, som bliver synlige over tid.
2.4.3 HVAD ER RETSGRUNDLAGET?
EU Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f (interesseafvejning).
2.4.4 OPBEVARING, OVERFØRSEL OG SLETNING AF DINE PERSONOPLYSNINGER
REMA 1000 sletter ikke data fra offentlige interaktioner (f.eks. kommentarer til opslag, likes og anmeldelser) med REMA 1000 på sociale medier. Vi accepterer dog ikke indhold fra offentlige interaktioner, som er upassende, anstødeligt eller direkte diskriminerende og indhold af denne karakter vil blive fjernet fra siden uden advarsel. Vi sletter også indlæg eller links, der indeholder reklamer for andre sider, brands eller produkter.
Hvis du ønsker at få dine data slettet, refererer vi til persondatapolitikkerne for de respektive medier:
Facebook’s persondatapolitik
Instagram’s persondatapolitik
Google’s (Maps, My Business, Youtube) persondatapolitik
Linkedin’s persondatapolitik
Ikke-offentlig interaktion (f.eks. privatbeskeder) med REMA 1000 slettes efter senest 5 år.
Vi bruger databehandlere som udelukkende er beliggende i EØS. Data gemmes ligeledes på de respektive medier, som kan opbevare data i lande udenfor EØS. Der refereres her til de respektive mediers privatlivspoltikker.
2.5 NYHEDSBREV
I REMA 1000 stiller vi nyhedsbreve til rådighed, som brugere kan vælge at skrive sig op til. Se den komplette liste her: https://rema1000.dk/aktuelt/nyhedsbrev
2.5.1 HVILKE PERSONOPLYSNINGER INDSAMLES?
Vi indsamler som udgangspunkt kun almindelige personoplysninger i forbindelse med udsendelsen af nyhedsbrevene. Den data vi indsamler afhænger af, hvilket nyhedsbrev(e) du er tilmeldt.
Afhængigt af hvilket nyhedsbrev, du er tilmeldt, kan vi indsamle følgende oplysninger:
Navn
E-mail
Brugeradfærd i form af aktivitet/inaktivitet i forbindelse med Vigo og Køb & Hent
Barnets terminsdato/fødselsdato
Barnets navn/kaldenavn
Valg af butik
2.5.2 HVAD ER FORMÅLET MED AT INDSAMLE DENNE PERSONDATA?
Formålet med indsamling af personoplysninger ifm. nyhedsbrevene er blandt andet at tilbyde tips, opskrifter, links til nyeste avis, evt. kode til gratis levering og kode til fødselsdagsgave, tilbud, information og anden kommunikation og markedsføring af REMA 1000 og REMA 1000s digitale tjenester.
2.5.3 HVAD ER RETSGRUNDLAGET?
EU Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a (samtykke).
2.5.4 OPBEVARING, OVERFØRSEL OG SLETNING AF DINE PERSONOPLYSNINGER
Ved tilmelding til vores nyhedsbreve samtykker du til, at REMA 1000 må indsamle og bruge person- og aktivitetsdata for at gøre tilbuddene så relevante som muligt. Ligesom der samtykkes til, at vi må samkøre data med andre relevante oplysninger, som REMA 1000 har fået fra anden side.
Vi opbevarer din data, så længe du er modtager på vores nyhedsbrev. Du kan altid tilbagetrække dit samtykke og slette dig selv fra vores lister.
Vi bruger databehandlere, som udelukkende er beliggende i EØS.
2.6 BRUGEROPRETTELSE AF KUNDEPROFIL
Når du opretter en kundeprofil hos REMA 1000, vil profilen kunne bruges på tværs af REMA 1000s sider. En kundeprofil kan oprettes gennem REMA 1000 appen, på shop.rema1000.dk eller på rema1000.dk.
2.6.1 HVILKEN PERSONDATA INDSAMLES?
Graden af personoplysninger der indsamles på din kundeprofil ved REMA 1000 afhænger af hvilke services du gør brug af. Der indsamles almindelige personoplysninger ifm. oprettelse af profil/udvidelse af profil. Indsamling af persondata er listet herunder.
Påkrævede persondata hvis der oprettes en normal kundeprofil:
Navn
E-mail
Valgfri persondata hvis der oprettes en normal kundeprofil:
Telefonnummer
Adresse
Fødselsdato
Præference ift. erstatningsvarer
Profilbillede
Påkrævet persondata hvis man ligeledes bliver oprettet som Vigo-indkøber og i den forbindelse bliver MitID verificeret:
Valg af foretrukken REMA 1000 butik
Profilbillede
Præference ift. opgave afstand
Fulde navn (som angivet i folkeregistret)
Fødselsdato
CPR-nummer
MitID-nøgle
Adresse (som angivet i folkeregisteret)
Hvis man som kunde bliver MitID verificeret:
Fulde navn (som angivet i folkeregistret)
Fødselsdato
MitID-nøgle
2.6.2 HVAD ER FORMÅLET MED AT INDSAMLE DENNE PERSONDATA?
Formålet med indsamling af persondata er til oprettelse af kundeprofil til brug af REMA 1000s tjeneste. Graden af nødvendige data afhænger af den type profil, der oprettes.
Oprettelse af en kundeprofil kræver navn og e-mail, for at være i stand til at logge på systemet.
Hvis der oprettes en Vigo-indkøber profil, vil der blive påkrævet mere persondata, for at være i stand til at levere Vigo-opgaver, bl.a. valg af butik og opgave afstand ift. at få vist relevante indkøbsopgaver. Brug af MitID bidrager til verificering af brugeren, og sikrer gyldighed af nødvendige persondata. MitID-nøgle og CPR-nummer gemmes for at verificere den unikke bruger. Navn gemmes for at sikre, at personen er den, som man udgiver sig for at være. Fødselsdag bruges til at verificere køb af aldersbegrænsede varer, både i situationen som kunde og som Vigo-indkøber. Adresse som Vigo-indkøber gemmes for at verificere brugerens identitet som følge af EU-direktivet DAC7.
I nogle tilfælde bruger vi dine data i anonymiseret form. Dette kan for eksempel være tekniske informationer, som alene anvendes til statistiske formål, fejlsøgning og udvikling af vores produkter og services.
2.6.3 HVAD ER RETSGRUNDLAGET?
EU Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b (opfyldelse af kontrakt) og art. 6, stk. 1, litra C (overholdelse af en retlig forpligtelse).
2.6.4 OPBEVARING, OVERFØRSEL OG SLETNING AF DINE PERSONDATA
Data indsamlet deles med databehandlere, som er beliggende i og udenfor EØS. Følgende databehandlere er beliggende uden for EØS:
Google LLC, 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, USA
SparkPost, Privacy, 9160 Guilford Road, Columbia, MD 21046, USA
Oprettet kundeprofil som ikke har foretaget køb af varer gennem Vigo, Køb & Hent eller Scan Selv, samt Vigo-indkøber profil, som ikke har foretaget levering af opgaver som Vigo-indkøber, vil blive gemt i 2 år fra sidste login. Herefter vil der blive sendt en e-mail med orientering om snarlig sletning. Hvis ikke brugeren bliver logget ind inden 14 dage vil brugeren blive anonymiseret.
Hvis du ønsker din profil anonymiseret, kan du logge ind her, og trykke “slet min profil”. Profilen vil derefter blive skemalagt til at blive anonymiseret indenfor 7 hverdage. Hvis du logger ind på profilen indenfor de kommende 7 hverdage, vil anonymiseringen blive annulleret.
Se ligeledes hvilke oplysninger vi har gemt om dig ved at logge ind her.
2.7 BRUG AF PROFIL, HERIBLANDT DELING AF INDKØBSLISTER
2.7.1 HVILKEN PERSONDATA INDSAMLES?
Ved brug af REMA 1000 kundeprofil, indsamles løbende almindelige personoplysninger som f.eks. ved oprettelse af indkøbslister, tilføjelse af varer til indkøbslister, valg af favoritvarer etc.
Ved deling af private indkøbslister med andre brugere indsamles almindelige personoplysninger i form af telefonnummer, e-mail, navn og profilbillede på brugere, som indkøbslisten deles med.
Ved deling af indkøbsliste får brugerne adgang til at se, redigere og slette indkøbslisten, heriblandt indkøbslistens navn og indhold af varer.
Ved publicering af indkøbslister, vil indkøbslistens navn, indhold af varer og evt. billede vil blive offentliggjort til alle, der har linket. Ved publicering af indkøbslister vil indkøbslisten ikke kunne redigeres af andre brugere, men vil blive tilføjet som en kopi af indkøbslisten ved den anden bruger. Det frarådes derfor at inkludere persondata i indkøbslistens navn eller billede.
2.7.2 HVAD ER FORMÅLET MED AT INDSAMLE DENNE PERSONDATA?
Ved deling af private indkøbslister med andre brugere gemmes telefonnummer og/eller e-mail samt navn og profilbillede for at sende invitation om deling til andre brugere. Hvis denne person ikke har oprettet bruger, vil brugeren få invitation til oprettelse heraf, og derefter være tilkoblet denne delte indkøbsliste.
Ved deling af publicerede indkøbslister vil der som udgangspunkt ikke blive indsamlet eller delt persondata. Dette kan dog forekomme, hvis der f.eks. inkluderes persondata såsom navn i indkøbslistens navn.
I nogle tilfælde bruger vi dine data i anonymiseret form. Dette kan for eksempel være tekniske informationer, som alene anvendes til statistiske formål, fejlsøgning og udvikling af vores produkter og services.
2.7.3 HVAD ER RETSGRUNDLAGET?
EU Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b (opfyldelse af kontrakt).
2.7.4 OPBEVARING, OVERFØRSEL OG SLETNING AF DINE PERSONDATA
Data indsamlet deles med databehandlere, som er beliggende i og udenfor EØS. Databehandlere, der er beliggende uden for EØS er:
Google LLC, 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, USA
SparkPost, Privacy, 9160 Guilford Road, Columbia, MD 21046, USA
Oprettet kundeprofil som ikke har foretaget køb af varer gennem Vigo og Køb & Hent, samt Vigo-indkøber profil, som ikke har foretaget levering af opgaver som Vigo-indkøber, vil blive gemt i 2 år fra sidste login. Herefter vil der blive sendt en e-mail med orientering om snarlig sletning. Hvis ikke brugeren bliver logget ind indenfor 14 dage vil brugeren blive anonymiseret.
Hvis du ønsker din profil slettet, kan du logge ind her, og trykke “slet min profil”. Profilen vil derefter blive skemalagt til anonymisering indenfor 7 hverdage. Hvis du logger ind på brugeren indenfor de kommende 7 hverdage, vil anonymiseringen blive annulleret. Se ligeledes hvilke oplysninger vi har gemt om dig ved at logge ind her.
2.8 BRUG SOM KUNDE VED VIGO ELLER KØB & HENT
2.8.1 HVILKEN PERSONDATA INDSAMLES?
Foruden indsamlet data beskrevet i punkt 2.6, vil der ved køb af varer til levering gennem Vigo eller afhentning med Køb & Hent, kræves indsamling af persondata ud fra købssituationen. Disse oplysninger er almindelige personoplysninger.
Påkrævet persondata ved køb af varer:
Telefonnummer
Adresse
Beskrivelse af adresse foruden sin primære adresse
Påkrævet persondata ved køb af aldersbegrænsede varer samt ved første bestilling:
Fulde navn (som angivet i folkeregistret)
Fødselsdato
MitID-nøgle
Ved check-in ved afhentning med Køb & Hent registreres information om bil (registreringsnummer) eller andet transportmiddel, kunden ankommer i.
2.8.2 HVAD ER FORMÅLET MED AT INDSAMLE DENNE PERSONDATA?
For at foretage et køb af varer er det påkrævet, at indtaste adresse til levering af varer. Derudover kræves telefonnummer, i tilfælde af at Vigo-indkøberen, butikken ved Køb & Hent eller kundeservice skal I kontakt med dig. Dit navn og telefonnummer deles med den Vigo-indkøber der skal levere dine varer eller med butikken ved Køb & Hent, og vil være synlig for personen/butikken indtil 6 timer efter afsluttet indkøbsopgave.
Hvis det ønskes at købe aldersbegrænsede varer, vil det være påkrævet at foretage en verificering af alder gennem MitID. MitID-nøgle gemmes for at verificere den unikke bruger. Navn gemmes for at sikre, at personen er den, som man udgiver sig for at være. Fødselsdag bruges til at verificere køb af aldersbegrænsede varer, både i situationen som kunde og som Vigo-indkøber.
Efter færdiggjort indkøbsopgave tilbydes bedømmelse af den anden part. Bedømmelsen kan blive synliggjort for den anden part i anonymiseret form.
Oplysninger om kundens transportmiddel ved Køb & Hent bruges, så butikken er i stand til at identificere kunden ved afhentning af varer.
I nogle tilfælde bruger vi dine data i anonymiseret form. Dette kan for eksempel være tekniske informationer, som alene anvendes til statistiske formål, fejlsøgning og udvikling af vores produkter og services.
2.8.3 HVAD ER RETSGRUNDLAGET?
EU Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b (opfyldelse af kontrakt).
2.8.4 OPBEVARING, OVERFØRSEL OG SLETNING AF DINE PERSONDATA
Data indsamlet deles med databehandlere, som er beliggende i og udenfor EØS. Databehandlere, der er beliggende uden for EØS er:
Google LLC, 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, USA
SparkPost, Privacy, 9160 Guilford Road, Columbia, MD 21046, USA
Hvis du har foretaget køb og levering af varer gennem Vigo eller afhentet varer med Køb & Hent vil din bruger blive gemt i 2 år, fra sidste login. Herefter vil der blive sendt en e-mail med orientering om snarlig sletning. Hvis du ikke foretager login på brugeren indenfor 14 dage, vil brugeren blive anonymiseret.
Hvis du ønsker din bruger slettet, kan du logge ind her, og trykke “slet min profil”. Profilen vil derefter blive skemalagt til anonymisering 2 år efter dit seneste køb. Hvis du logger ind på profilen i mellemtiden fra du har sat den til sletning, og profilen er sat til sletning vil anonymiseringen blive annulleret.
Data om købshistorik og indkøbsopgaver vil fortsat blive gemt i anonymiseret form. Se ligeledes hvilke oplysninger vi har gemt om dig ved at logge ind her.
Persondata og data om brug af Vigo samt Køb & Hent kan udleveres på forlangende til myndigheder som f.eks. Politiet, hvis der er hjemmel hertil.
2.9 BRUG SOM VIGO-INDKØBER VED VIGO
2.9.1 HVILKEN PERSONDATA INDSAMLES?
Foruden indsamlet data beskrevet i punkt 2.6, vil der som en del af køb for andre som Vigo-indkøber indsamles følgende almindelige personoplysninger fra brugeren:
GPS-koordinater af telefonens lokation
2.9.2 HVAD ER FORMÅLET MED AT INDSAMLE DENNE PERSONDATA?
Der indsamles GPS-koordinater på to tidspunkter som en del af Vigo-indkøberens tur. Første indsamling sker for at hjælpe med at lokalisere hvilken butik der handles i. Anden indsamling af GPS-koordinater ved bekræftelse på modtagelse af varer ved kunden bruges ved eventuelle tvivlsspørgsmål mellem kunde og Vigo-indkøber.
Dit navn og tlf. nr. deles med den kunde du skal levere varer for, og vil være synlig for personen indtil 6 timer efter afsluttet indkøbsopgave.
Efter færdiggjort indkøbstur tilbydes bedømmelse af den anden part. Bedømmelsen kan blive synliggjort for den anden part i anonymiseret form, da den som minimum vises sammen med 4 andre bedømmelser af indkøberen.
I nogle tilfælde bruger vi dine data i anonymiseret form. Dette kan for eksempel være tekniske informationer, som alene anvendes til statistiske formål, fejlsøgning og udvikling af vores produkter og services. Der sendes ligeledes statistik om Vigo-opgaver til REMA 1000 butikker. Hvis du er tilmeldt foreningssamarbejde imellem din forening og en lokal REMA 1000 butik, vil statistik om dine Vigo-opgaver ligeledes indgå i foreningens statistik.
2.9.3 HVAD ER RETSGRUNDLAGET?
EU Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b (opfyldelse af kontrakt) og art. 6, stk. 1, litra C (overholdelse af en retlig forpligtelse).
2.9.4 OPBEVARING, OVERFØRSEL OG SLETNING AF DINE PERSONDATA
Data indsamlet deles med databehandlere, som er beliggende i og udenfor EØS. Databehandlere, der er beliggende uden for EØS er:
Google LLC, 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, USA
SparkPost, Privacy, 9160 Guilford Road, Columbia, MD 21046, USA
Hvis du har foretaget køb for andre som Vigo-indkøber ved Vigo, vil din bruger blive gemt i 5 år ved udgangen af regnskabsåret fra sidste gennemførte opgave som Vigo-indkøber. Herefter vil der blive sendt en e-mail med orientering om snarlig sletning. Hvis ikke brugeren bliver logget ind inden 14 dage vil brugeren blive skemalagt til anonymisering.
Hvis du ønsker din profil slettet, kan du logge ind her, og trykke “slet min profil”. Profilen vil derefter blive skemalagt til anonymisering ved udgangen af regnskabsåret 5 år efter sidste gennemførte opgave som Vigo-indkøber. Hvis du logger ind på brugeren i mellemtiden fra du har sat den til sletning, og brugeren er sat til sletning vil anonymiseringen blive annulleret.
Data om købshistorik og indkøbsopgaver vil fortsat blive gemt i anonymiseret form. Se ligeledes hvilke oplysninger vi har gemt om dig ved at logge ind her.
Persondata og data om brug af Vigo udleveres til SKAT som jf. EU-direktivet DAC7, og kan også udleveres på forlangende til myndigheder som f.eks. kommune, hvis der er hjemmel hertil.
2.10 BRUG SOM KUNDE VED REMA 1000 SCAN SELV
2.10.1 HVILKE PERSONOPLYSNINGER INDSAMLES?
Når du bruger funktionerne til at scanne dine varer, så indsamler og behandler vi oplysninger såsom aktivitetshistorik, herunder hvilke produkter du køber, tilføjer til din indkøbskurv og fjerner fra din indkøbskurv.
Det skal dog særligt bemærkes, at de betalingskortsoplysninger, som du indtaster i applikationen, ikke lagres hos os, og at vi ikke adgang til dem. Oplysningerne overføres krypteret direkte til Nets.
2.10.2 HVAD ER FORMÅLET MED AT INDSAMLE DENNE PERSONDATA?
Aktivitetshistorik bruges til at håndtere dit Scan Selv indkøb i applikationen, og efterfølgende se din indkøbshistorik i appen.
Som det også er nævnt i vores handelsbetingelser, gælder der, da der er tale om en selvbetjeningsapplikation, at du kan blive tilfældigt udvalgt til kontrol af, om du har indscannet dine varer korrekt. Dette vil foregå på samme måde, som det er tilfældet ved almindelige ekspeditioner ved kassen. Kontrollen kan blive foretaget på baggrund af en vurdering af "normaliteten" i den aktivitet, som der udøves ved brug af applikationen, herunder hvilke produkter som du køber, tilføjer til din indkøbskurv og fjerner fra din indkøbskurv.
I nogle tilfælde bruger vi dine data i anonymiseret form. Dette kan for eksempel være tekniske informationer, som alene anvendes til statistiske formål, fejlsøgning og udvikling af vores produkter og services.
2.10.3 HVAD ER RETSGRUNDLAGET?
EU Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b (opfyldelse af kontrakt).
2.10.4 OPBEVARING, OVERFØRSEL OG SLETNING AF DINE PERSONOPLYSNINGER
Vi bruger databehandlere som udelukkende er beliggende i EØS.
Hvis du har foretaget køb og levering af varer gennem REMA 1000 Scan Selv vil din bruger blive gemt i 2 år, fra sidste login. Herefter vil der blive sendt en e-mail med orientering om snarlig sletning. Hvis du ikke foretager login på brugeren indenfor 14 dage, vil brugeren blive anonymiseret.
Hvis du ønsker din bruger slettet, kan du logge ind her, og trykke “slet min profil”. Profilen vil derefter blive skemalagt til anonymisering 2 år efter dit seneste køb. Hvis du logger ind på profilen i mellemtiden fra du har sat den til sletning, og profilen er sat til sletning vil anonymiseringen blive annulleret.
Data om købshistorik vil fortsat blive gemt i anonymiseret form. Se ligeledes hvilke oplysninger vi har gemt om dig ved at logge ind her.
Persondata og data om brug af REMA 1000 Scan Selv kan udleveres på forlangende til myndigheder som f.eks. Politiet, hvis der er hjemmel hertil.
2.11 JOBANSØGNING VED REMA 1000
2.11.1 HVILKE PERSONOPLYSNINGER INDSAMLES?
Ved oprettelse af jobagent på job.rema1000.dk, der giver notifikation ved nye stillingsopslag på REMA 1000's hovedkontor i Horsens og i de forskellige butikker indsamles følgende på persondata på brugeren: navn, e-mail, interesse i arbejdssted, interesse i arbejdsstilling.
Ved ansøgning af stillingsopslag indsamles følgende almindelige personoplysninger på brugeren: navn, e-mail, adresse, fødselsdato, telefonnummer, køn, sprog, CV, ansøgning og evt. video.
Der gemmes ligeledes eventuelle resultater af personligheds- og færdighedstests.
2.11.2 HVAD ER FORMÅLET MED AT INDSAMLE DENNE PERSONDATA?
Indsamling af persondata ved oprettelse af jobagent har til formål at give brugeren mulighed for at blive notificeret ved stillingsopslag, der er relevant for brugeren.
Behandling af persondata ifm. ansøgning til stillinger har til formål at udføre vurdering og ansættelse af medarbejdere.
2.11.3 HVAD ER RETSGRUNDLAGET?
EU Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f (interesseafvejning).
2.11.4 OPBEVARING, OVERFØRSEL OG SLETNING AF DINE PERSONOPLYSNINGER
Persondata ved brug af jobagent gemmes indtil samtykke trækkes tilbage eller bruger slettes. Ansøgning til stillingsopslag gemmes i 6 måneder eller indtil samtykke trækkes tilbage. Resultater af personligheds- og færdighedstests gemmes i op til 5 år.
Data indsamlet deles med 3. parter, som er beliggende i og udenfor EØS. 3. parter, der beliggende uden for EØS er:
Thomas International Ltd (1st Floor, 18 Oxford Road, Marlow, SL7 2NL, UK)
3 DINE RETTIGHEDER
3.1 INDSIGT
Du har ret til at få indsigt i de personoplysninger, som vi behandler om dig, med de undtagelser, der er fastsat i lovgivningen.
Du er til enhver tid berettiget til at bede os om oplysning om blandt andet, hvilke oplysninger vi har registreret om dig, hvilket formål registreringen tjener, hvilke kategorier af personoplysninger og modtagere af oplysninger der evt. måtte være, samt oplysning om hvorfra oplysningerne stammer.
Du har ret til at få udleveret en kopi af de personoplysninger, som vi behandler om dig. Hvis du ønsker en kopi af dine personoplysninger, skal du kontakte e-mail: Support
3.2 INDSIGELSE
Du kan gøre indsigelse mod vores indsamling og videre behandling af dine personoplysninger. Derudover har du ret til berigtigelse af dine personoplysninger, eller bede os om at begrænse behandlingen af dine personoplysninger.
3.3 DATAPORTABILITET
Du har ret til at få personoplysninger, som du selv har givet os, udleveret i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format og har ret til at overføre disse oplysninger til en anden dataansvarlig.
3.4 RETTEN TIL BEGRÆNSET BEHANDLING
Du har ret til at få begrænset behandlingen af dine personoplysninger til kun at bestå af opbevaring, f.eks. hvis du mener, at de oplysninger, vi behandler om dig, ikke er korrekte.
3.5 RETTEN TIL BERIGTIGELSE
Du har ret til at få urigtige personoplysninger om dig selv berigtiget af os. Hvis du bliver opmærksom på, at der er fejl i de oplysninger, som vi har registreret om dig, opfordres du til at rette henvendelse til os.
Oplysninger, som vi har indsamlet i forbindelse med din oprettelse af brugerkonto, samt tilmelding til vores Facebook gruppe, har du selv mulighed for at korrigere via log-in til din brugerkonto.
3.6 RETTEN TIL AT TILBAGEKALDE SAMTYKKE
Du har til enhver tid ret til at tilbagekalde et samtykke, du har givet os til en given behandling af personoplysninger. Hvis du ønsker at tilbagekalde dit samtykke, bedes du kontakte os på e-mail: support@vigo.dk eller kontakt@rema1000.dk.
Ønske om sletning
Sletning af persondata afhænger af brugen af service, og kan inddeles i følgende kategorier:
Oprettet kundeprofil eller Vigo-indkøber profil, som hverken har foretaget køb som kunde, eller levering af opgaver som Vigo-indkøber. + de andre former for kontakt (babystartpakke, nyhedsbrev osv).
Kunde med eller uden kundeprofil, som ikke har foretaget køb gennem REMA 100 med Vigo eller Køb & Hent - se afsnit 2.7.4
Oprettet kundeprofil, som har foretaget køb gennem Vigo eller Køb & Hent - se afsnit 2.9.4
Oprettet Vigo-indkøber profil som har foretaget levering af opgaver som Vigo-indkøber - se afsnit 2.10.4
Ved ønske om sletning af profil ved REMA 1000 anbefales det at bruge nedenstående fremgangsmåde:
Log in på din bruger på https://shop.rema1000.dk/
Gå ind på https://shop.rema1000.dk/account/me
Tryk på “Slet min bruger”
Bekræft
Din profil vil derefter blive skemalagt til sletning, ud fra ovenstående grupper
3.7 KLAGE
Hvis du er uenig i den måde, som vi behandler dine personoplysninger på, eller de formål, som vi behandler oplysningerne til, er du velkommen til at kontakte os:
REMA 1000 Danmark A/S
Marsalle 32 8700 Horsens
CVR-nr.: 17 74 15 19
Tlf.: +45 88 81 60 00
Kontaktformular: kontakt.rema1000.dk
Du kan også klage til:
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35 2500 Valby
Tlf.: +45 33 19 32 00
E-mail: dt@datatilsynet.dk